Warning: Undefined array key "HTTP_REFERER" in /var/www/html/blogg/include/common.php on line 149

Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_LANGUAGE" in /var/www/html/blogg/include/common.php on line 149

Warning: Undefined array key "module_gallery_main_page" in /var/www/html/blogg/modules/gallery/init.php on line 6
root@circe.se

DRM


Warning: Undefined array key "votes" in /var/www/html/blogg/index.php on line 63

truncate_url("http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management", "DRM"), Jäkla dumheter. Personligen tycker jag det bara är ivägen och hindrar mig som konsument att utnyttja en produkt på det viset lagen ger mig rätt till. DRM är också orsaken till att Sony installerar ett rootkit på datorer där deras skivor spelas (som tur är finns inte de här skivorna i Europa än). De vill helt enkelt skydda deras upphovsrätt (vadå deras? det är väl ändå artisterna som äger rättigheterna till verken). Men hur långt ska de få gå egentligen? Enligt mig skulle det inte vara mer än rätt om de fick betala ersättning/skadestånd till alla som har blivit drabbade av deras rootkit. Speciellt nu när det har kommit trojaner som utnyttjar det också. Visst är det kul när en vanlig musik-CD installerar en så gott som öppen bakdörr på din dator? Det har ju dessutom hänt i USA så jag tycker nästan att det är konstigt att Sony BMG inte är sönderstämda vid det här laget.

Det skulle vara bättre om de här jättebolagen kunde använda sina pengar till att komma på nya idéer när det gäller distribution av median istället för att använda dem till att stämma potentiella kunder. I mitt sinne har de ingen heder som helst, de tänker bara på pengar och vill hålla kvar de nuvarande sätten med CD-skivor sålda för överpris i butik så länge som möjligt. Men till sist måste de vakna upp och ge kudnerna alternativ, frågan är bara om de gör det i tid.

Det kommer antagligen att gå sämre och sämre för de stora bolagen en tid framöver. Små labels kommer antagligen att överleva utan några större problem. För det första säljer de inte så mycket och ger ofta ut musik som ändå inte köps av den genomsnittlige musikkköparen. Ofta riktar de sig till enatuaster av en viss genre och DJs, vilka ändå köper musiken.

Självklart vill inte de stora bolagen förstå, eller ens lyssna på detta. De vill heller inte lyssna på de otaliga undersökningar som visar att piratkopieringen inte alls minskar skivköpen, snarare tvärt om. Många mindre kända artister får fler skivor kända eftersom folk har kunnat provlyssna på deras musik innan de gör ett köp. De absolut största artisterna kanske förlorar lite på det, för att folk inser vilket skräp det är när de provlyssnar musiken och struntar således i att köpa den.

Det är en väldig intressant utveckling som pågår nu. För första gången någonsin har konsumenterna större makt över vilken musik de kan lyssna på än skivbolagen. För nu kan folket gå förbi de stora jättarna och lyssna på den musik de helst vill lyssna på istället för den musik bolgen helst ser i konsumenternas skivspelare.

No comments.

  • 1